Virusvisa

Tom Næss (til venstre) i studio sammen med barn fra Nesodden kulturskole og studiotekniker Per Christian Halvorsen

Tom Næss (til venstre) i studio sammen med barn fra Nesodden kulturskole og studiotekniker Per Christian Halvorsen

Musikkterapeut Tom Næss mener at alt kan læres via sang, også «kjedelige» (men veldig viktige) smittevernregler. Fordelen med å bruke sang er at det appellerer til barn, så lenge sangen oppleves som fengende og er laget slik at barna klarer å synge den.

Tekst: Lise Lotte Berg Ågedal


Næss er kjent for å lage pedagogiske sanger med matnyttig innhold som skal stimulere til både bedre matteferdigheter og sosial kompetanse, for å nevne noe. Det var imidlertid korona-viruset som skulle være i fokus på en musikkterapitime han hadde med en elev på voksenopplæringen i fjor. På dette tidspunktet hadde det kommet mange nye og strenge smittevernregler som kunne skape både forvirring og uro, blant annet hos barn og mennesker med spesielle behov. På voksenopplæringen møter Tom voksne elever med psykisk utviklingshemming, og Tom så at det var et behov for at de skulle lære om smittevern. Han var samtidig opptatt av at dette måtte gjøres på en trygg måte. Hva var vel mer naturlig enn å gjøre dette via sang, tenkte musikkterapeuten.

Tom bruker ofte improvisasjon som metode med elevene sine, hvor både melodier og tekst utformes der og da, sammen med de elevene han jobber med.

Jeg skulle ha en musikktime med elever fra Polen og Syria som ikke kunne så godt norsk. 5 minutter før timen startet tenkte jeg over hva vi kunne inkludere i sangteksten, forteller Tom. Da eleven fra Polen kom inn i musikkrommet, begynte vi å improvisere frem denne teksten. Jeg skrev ned de setningene som kom frem under vår felles improvisasjon, og ut fra dette oppstod det en fin liten vise som vi ville kalle for Virusvisa. Eleven syntes det var veldig gøy å synge denne, og det er veldig bra, fordi hun også hadde behov for mange repetisjoner av smittevernreglene. Hun er for eksempel veldig glad i å klemme, og det ble lettere å få henne til å forstå at hun må vente litt med dette etter at vi hadde jobbet med denne sangen:

virusvisa

Vi har fått besøk. Vi har fått besøk

Vi har fått besøk av et bitte lite virus
Det er ikke spøk
For det er veldig, veldig smittsomt

Hold avstand en meter
Vask hendene så ofte du bare kan
Å klemme kan du glemme
Å, jeg savner det

Vi har fått besøk. Vi har fått besøk

Er det ikke rart at noe som er helt usynlig
Det har faktisk klart å gjøre veldig mye skade
Du må ikke glemme å hoste og nyse i albuen
Og føler du deg syk, så må du være hjemme

Vi har fått besøk. Vi har fått besøk

Det kommer nok en dag
Da det hele har gått over
Vi jubler høyt i lag, for da kan alle feire bursdag
Da skal vi jo ta igjen de klemmene vi sparte og sparte
Og alt skal bli bra igjen for dugnaden vi klarte

Vi har fått besøk. Vi har fått besøk


Sangen går i en lystig melodi som gjør selve innholdet mindre skremmende, og den er lett å synge for både voksne og barn. Etter å ha jobbet med denne sangen en stund med elevene sine, viste Tom frem sangen til venner og kollegaer. Responsen var overveldende positiv, og det var flere som sa at sangen burde nå ut til flere barn.

Denne måtte jo ut i barnehagene, slik at flere kunne få glede av den. Produsent Øivind Madsen lagde et fengende komp til sangen, og Nesodden kulturskole stilte med tre dyktige jenter som sang den inn i studio. Videre utformet Per Christian Halvorsen en video til sangen, slik at den kunne bli enda mer tilgjengelig for barn og få et større publikum.

Youtube og Spotify

Virusvisa kan høres på både Youtube https://youtu.be/DbfsZpaWLUo og Spotify, og om du ønsker å skaffe deg tekst, noter og akkorder finnes det her: https://notebutikken.no/virusvisa-pdf-tom-naess.html

At denne sangen vil fungere i barnehagene rundt omkring er jeg ikke tvil om, og heldigvis var det flere som så potensialet i denne lille visa, smiler Tom.
Tom Næss mener at alt kan læres via sang, også smittevernreglene!

Tom Næss mener at alt kan læres via sang, også smittevernreglene!