Den spontansyngende barnehagelærer

Foto: Krafttak for sang

Tekst: Lise Lotte Ågedal

Det finnes enkle knep som kan styrke sangkulturen i barnehagen, og det handler ikke nødvendigvis om at barnehagelærere må lære seg flere sanger, mestre et instrument eller synge på en bestemt måte. Det kan være så enkelt som å synge om det som skjer, her og nå.

Les artikkelen her

(07.02.24)


Hvor er julebukkene?

Tekst: Lise Lotte Ågedal

Julebukk-tradisjonen har mange ansikter og har ikke alltid blitt assosiert med noe hyggelig, tvert om. Historien viser at den opprinnelige tradisjonen var å kle seg ut som en djevelsk jule-demon og skremme vettet av små barn, men hvor har det blitt av «nåtidens» koselige julebukker?

Les artikkelen her

(20.12.23)


Luciafeiring for liten og stor

 Tekst: Lise Lotte Ågedal

Bildet er tatt av <a href="https://pixabay.com/no/users/christinazetterberg-2185418/?utm_source=link-attribution&utm_medium=referral&utm_campaign=image&utm_content=1502589">Christina Zetterberg</a> fra <a href="https://pixabay.com/no//?utm_source=lin

Foto: Christina Zetterberg, Pixabay

Luciadagen, den 13. desember, er en festdag for lyset og den hellige Lucia. Dette er en dag mange barnehagebarn gleder seg til, hvor både ansatte og barn forbereder seg med baking, pynting, kostymer og sang.

Les artikkelen her

(04.12.23)


Kan alle synge?

Tekst: Lise Lotte Ågedal

Foto: Krafttak for sang

Spørsmålet provoserer, vekker undring og splitter mange fagfolk. Hva innebærer det egentlig å kunne synge?  Er god sangstemme noe man har eller ikke har?

Les artikkelen her

(16.11.23)


Sangglede og stemmebruk i barnehagen

Tekst: Lise Lotte Ågedal

Ny bok om sang og stemmebruk i barnehagen! Her bidrar en rekke fagfolk med sin spisskompetanse.

Hvert kapittel tar for seg ulik tematikk, og boken er praksisnær med et godt beskrivende språk. 

Les artikkelen her

(03.10.23)


Rytmelek og talekor

Tekst og fotos: Lise Lotte Ågedal

I dette kurset fikk vi alle kjenne på hvor enkelt det egentlig kan være å lage musikk, og at vi kan lage små komposisjoner som passer til det vi holder på med her og nå. Talekor er for alle, og kan enkelt tas i bruk med barnegrupper.

Les artikkelen her

06.06.2023)


Tilrettelagt musikkstund til alles glede

Tekst: Lise Lotte Ågedal

Alle barn vil ha behov for tilrettelegging og hjelp, men enkelte trenger noe mer veiledning og støtte enn andre. Noe av kjerneproblematikken i gruppesituasjoner handler gjerne om å klare å vente på tur, ta plass, gi plass og holde seg i ro når dette kreves.  

Les artikkelen her

(09.03.2023)


Julemusikk i den flerkulturelle barnehagen

Tekst: Lise Lotte Ågedal

Som lærer har jeg kjent på en liten uro mange ganger når det gjelder valg av julesanger. Er det greit å synge kristne julesanger som en del av barnehagens eller skolens pedagogiske aktivitet, når vi har barn i gruppa med en annen religiøs tilknytning?

Les artikkelen her

(06.12.2022)


Min musikkbagasje

Tekst: Cecilie Hartsang.

For- og etterord: Lise Lotte Ågedal

Som en del av barnehagelærerutdannelsen skal alle studenter reflektere over sin musikkbagasje. Hva har egentlig musikk betydd for deg i ditt liv, og hvordan har det formet din historie?

Les artikkelen her

(28.11.2022)


Musikkglede i barnehagen - Del 2

Sang, musikk, språk og glede i barnehagen

Tekst: Mari Førsund

Det kan gjøres noen enkle grep i musikksamlingen for å styrke sangdeltagelsen til flerkulturelle barn. Her kommer noen gode tips.

Les artikkelen her

(09.11.2022)


Musikkglede i barnehagen - Del 1

Musikk og glede på småbarnsavdelingen

Tekst: Bjørg Anita Kulleseid

Ønsker du å få noen tips til hva du kan gjøre for å skape musikkglede på småbarnsavdelingen?

Bjørg Anita Kulleseid deler noen erfaringer med deg i denne artikkelen.

Les artikkelen her

(09.11.2022)


Musikk for gledens skyld

Tekst: Lise Lotte Ågedal

Noen ganger glemmer vi det viktigste når vi legitimerer arbeidet vårt. Det at vi føler vi må forsvare bruk av mye tid på musikk i barnehagen, er i seg selv problematisk. Spesielt når vi ser hvilken glede det faktisk gir. Holder ikke det da?

Les artikkelen her

(15.09.2022)


Alt som lager lyd, lager musikk

“Man tager hva man haver””

Tekst: Siri Kvam

Når vi tenker musikkutøvelse, tenker vi ofte automatisk på de tradisjonelle instrumentene vi ser og kjenner til, i tillegg til sangstemmen vår da. Men velger vi å «flytte blikket litt» og se oss litt rundt, vil vi oppdage at vi også kan lage musikk ut av det vi omgås med til daglig.

Les artikkelen her

(29.06.22)


Trall, en sang-app for barn

Tekst: Lise Lotte Berg Ågedal

Tralls redaksjon og prosjektledelse. Foto: Sonja Balci

Hva er Trall, og hva skal vi egentlig med en sang-app for barn? I denne artikkelen skal vi se nærmere på hvordan vi kan bruke Trall i barnehagen, og på hvordan lydsporene kan benyttes som grunnlag for stomp-lek.

Les artikkelen her

(13.05.22)


Musikk og livsmestring

Tekst: Kajadilani S. M. Fiiksdal

Foto: Canva

Hva fremmer livsmestring i små barns liv? Hva slags musikkaktiviteter kan vi bruke for å sette lys på livsmestring? I denne artikkelen vil jeg forsøke å gi noen svar på disse spørsmålene og sette i gang noen tankeprosesser.

Les artikkelen her

(15.03.2022)


Hvordan bruke sang for å bedre barnets talespråk

I denne nye metodeboka deler Lise Lotte Ågedal sine erfaringer fra mange år som musikkterapeut for barn som har spesielle behov.

Boka vil være interessant for mange av Ride rankes lesere, og vi har derfor bedt Lise Lotte fortelle litt om bokas innhold.

Les mer om boka her.

(13.02.2022)


Julesangene som skaper den gode julestemningen for liten og stor

Tekst: Lise Lotte Berg Ågedal

Foto: Krafttak for sang

Det nærmer seg jul, og jeg leter etter den gode julestemningen. I juletradisjonene våre ligger det en sangskatt som gjerne trekkes frem hvert eneste år. Hva er det med disse sangene som setter oss i julestemning?

Mange mennesker har ønsket å dele sine sangpreferanser, og forteller gladelig om hvorfor enkelte julesanger fremmer den virkelige gode julefølelsen.

Les artikkelen her!

(14.12.2021)


Mestring er nøkkelen til utvikling

Tekst: Lise Lotte Berg Ågedal

Ola Skaare og 100 barnehagebarn i forbindelse med Melodi grand prix på Fornebu arena.

Ola Skaare og 100 barnehagebarn i forbindelse med Melodi grand prix på Fornebu arena.

Ola Skaare er en “musikkpotet” og kan få det til å svinge på svært mange instrumenter. Det er imidlertid ikke egen musisering han primært brenner for. Det viktigste er at elevene får til mest mulig selv, for det er gjennom egen musisering at utvikling virkelig skjer.

Da jeg møtte Ola som nyutdannet musikkterapeut, ble jeg svært imponert over hvordan han ved enkel tilrettelegging klarte å få en hel barnegruppe til å spille sammen. Disse barna hadde ulik grad av psykisk utviklingshemming, men spilte likevel riktige akkordtoner og holdt en stødig rytmisk puls. Les hele artikkelen her.

(11.05.2021)


Virusvisa

Tekst: Lise Lotte Berg Ågedal

Tom Næss (til venstre) i studio sammen med barn fra Nesodden kulturskole og studiotekniker Per Christian Halvorsen

Tom Næss (til venstre) i studio sammen med barn fra Nesodden kulturskole og studiotekniker Per Christian Halvorsen

Vi begynner alle å bli skikkelig lei av hele korona-situasjonen, men situasjonen er ikke noe mindre alvorlig nå enn hva den var for et år siden. Foreldre i utsatte kommuner blir oppmuntret til å snakke med barna sine om smittevern, og med virusvisa kan barna lære om dette gjennom sang.


Virussangen har en fengende og lystig melodi, og den er lett å synge for både voksne og barn. Bakgrunn for sangen, samt tekst og melodi finner du i artikkelen her.

(14.04.2021)


Joik i barnehagen

Tekst: Laila Totsås Lindholm

Joik er egentlig ganske takknemlig å jobbe med sammen med barn fordi den ligger nært opp til barnas spontansang. Når barnet bryter ut i spontansang, er det fordi det umiddelbart vil uttrykke noe, beskrive noe eller kommunisere noe. Dette er også en viktig essens i joik.

Jobber du i en norsk barnehage kan det hende du tenker: «Men vi har jo ingen samiske barn i vår barnehage. Så vi kan, eller trenger ikke, bruke dette materialet.» Til det har jeg to gode argumenter for at du kan, og bør gjøre nettopp det. Les mer

Laila Totsås Lindholm. Foto: Line Berre

Laila Totsås Lindholm. Foto: Line Berre


TRASS – Herlig, rufsete barnerock!

Tekst: Lise Lotte Berg Ågedal

1_TRASS - Eskil tar noen ganger med seg trommesettet til barnehagen. Dette er en super utendørsaktivitet hvor alle barna få spille etter tur..jpg

Det drammensbaserte rockebandet vet hvordan de skal få lokket frem både smil, latter og bevegelse. Musikerne bruker mange typer instrumenter sammen med barna i barnehagene, og deler her noen tanker omkring bruk av rytmeinstrumenter.

– Vi ville introdusere skikkelig rockemusikk, levert med ekte instrumenter, slik at barna kunne oppleve gleden ved dette, sier gutta.

Les mer


Trøstesanger

Tekst: Sigrid Randers-Pehrson

Livet som liten består av mye knall og fall. Det er ikke bare oppskrubbede knær som kan gjøre vondt, det kan gjøre vondt i sjela også.

Her kommer tekst, noter og innspilling av to fine trøstesanger fra vår faste folkemusikkspaltist, Sigrid Randers-Pehrson. Hele artikkelen kan leses i Ride ranke 3-20.

E' da no så gale, så gale med de', de'?

Syrg ikkji, gråt ikkji, vene mori


Det første musikalske møtet

Tekst: Lise Lotte Berg Ågedal

Bilde nettartikkel august.jpg

Du står med en helt ukjent barnegruppe foran deg, og nå skal dere ha en musikksamling! Du har lite eller ingen forkunnskap om gruppa du skal være sammen med, men inntar rommet og setter i gang. Hvordan kan du planlegge en musikkstund for en gruppe barn du aldri har møtt tidligere?

Det første møtet med ei barnegruppe kan være et svært viktig møte. Barn erfarer og lærer av alle møtene de får med voksenpersoner i sitt liv. Opplevde barnet seg sett? Var det trygt å gi uttrykk for hva barnet ville i musikksamlingen? Ble barnets initiativ ivaretatt og hørt? Dersom svarene blir «ja» på disse spørsmålene, vil barnet sannsynligvis sitte igjen med en opplevelse av mestring og glede etter dette første møtet med deg.

Her kommer 5 praktiske tips til hvordan du kan møte ei barnegruppe for aller første gang. Les mer 


Musikk som minnefabrikk

Tekst: Lise Lotte Berg Ågedal

Foto: Iris Engen Skadal / Krafttak for sang

Foto: Iris Engen Skadal / Krafttak for sang

Når jeg hører The Final Countdown, ser jeg fortsatt den rosa hårbørsten og barndomsheltene som trakk meg inn i TV`n og opp på scenen. Jeg var fire år, hårbørsten gav verdens beste klang, og verden lå for mine føtter. Hva er det som gjør at enkelte sanger fra barndommen vekker så sterke minner?

Venner og bekjente forteller om sanger som har betydd mye for dem som små, og at mange av disse sangene føres videre til deres egne barn.

Les mer


Barnehage og skole er stengt. Syng med barna!

Nå skal barna være hjemme fra skole og barnehage på ubestemt tid. Det kan bli lange dager for både store og små, og da er det godt å kjenne til morsomme og utviklende aktiviteter dere kan gjøre hjemme. Her kommer noen tips om hvordan dere kan leke med sang og musikk.

Lise Lotte med barn

Lise Lotte med barn

Målet er å skape fine stunder sammen med barna, hvor lek og glede er i forgrunnen. Læring følger med som en positiv bonus. Artikkelen starter med aktiviteter tilpasset de minste barna og avslutter med tips til deg med skolebarn.

Artikkelen er skrevet av Ride rankes redaktør, førsteamanuensis i musikkterapi Lise Lotte Berg Ågedal, og det følger med en video som viser enkle musikkaktiviteter alle kan gjøre .

Les mer


Syng og lær

- Læringssanger som gjør det morsomt å lære!

Syng og lær-bøkene.JPG

Syng og lær ble første gang utgitt i 1991. Sangsamlingen har i senere tid kommet i fornyet utgave og er en metodisk skattekiste for deg som jobber med barn.

Boka er utvidet med flere sanger tilpasset samfunnet vi er en del av i dag, og er nå organisert i enkeltbøker, inndelt etter fag; Matematikk (2008), Norsk (2008), Samfunnsfag (2009), (K)RLE (2011), Naturfag (2015).
Les mer


Bokomtale:
God natt, min skatt

Bilde God-natt-min-skatt_productimage.jpg

Helene Bøksles barneplate God natt, min skatt har trøstet og beroliget norske småbarnsfamilier siden den kom ut i 2014. Disse sangene er nå samlet i boka «God natt, min skatt»

“Alle kan synge, og alle har sin egen klang. Det er først når man synger til et barn, at man finner igjen den opprinnelige klangen i seg selv. Det handler ikke om å synge riktig, eller pent. Det handler om å gi nærhet og varme.”

Les bokomtale her


Bokomtale:
Anerkjennelsens kompleksitet

Bilde anerkjennelsens kompleksitet.png

En antologi som tar for seg begrepet anerkjennelse og gir leseren en større bevissthet om betydningen av at barn blir sett og bekreftet

Begrepet anerkjennelse belyses i en pedagogisk setting. Boka innehar ingen musikkreferanser, men vi som jobber med barn og musikk kjenner jo naturligvis til hvor viktig det er å se hvert enkelt barn, oppmuntre barn til musikalsk deltagelse og anerkjenne musikalske initiativ.

Les bokomtale her


Bokomtale:
Kroppen som fundament for læring

En teoretisk og praktisk innføring i kroppens betydning for læring og utvikling.

bilde kroppen som fundament for læring.jpg

I hvilken grad de voksne oppfatter og svarer på barnets behov har stor innflytelse på hjernens tidligste nettverk. Overført til vårt arbeid med barn og musikk kan dette peke på betydningen av å stimulere barn tidlig med lyder og musikk.

Les bokomtale her


Dalcroze-rytmikk

Musikkpedagog, Bente Bogen, deler raust kunnskap og erfaring fra Dalcroze-rytmikk med våre lesere.

I artikkelen gir hun metodiske råd og forslag til verktøy og instrumenter som egner seg godt i musikkarbeid med små barn. Bente Bogen har videreutdannet seg innen Dalcroze-rytmikk ved blant annet Kungliga Musikhögskolan i Stockholm.
Dalcroze-rytmikk (åpen artikkel)


Sang som språkstimulering

Lise Lotte Ågedal har jobbet i mange år som musikkterapeut med barn, og har forsket på hvordan sang kan fremme barns taletydelighet.

Her kommer hennes beste råd til deg som vil synge sammen med barn, hvor målet er at du synger sammen med barna, ikke at du synger for. Sang som språkstimulering (åpen artikkel)


Kurshelg på Voksenåsen, mars 2019

Det ble nylig gjennomført et rytmikk-kurs på Voksenåsen hotell i Oslo. Våre medlemmer og Syngende barnehager får full tilgang til å lese om alle de metodiske aktivitetene vi jobbet med, og kan bruke dette videre i sitt arbeid med barn.

Tekst og bilder - Logg inn: Aktiviteter fra kurshelg på Voksenåsen