Syng og lær
- Læringssanger som gjør det morsomt å lære!

Syng og lær ble første gang utgitt i 1991. Sangsamlingen har i senere tid kommet i fornyet utgave og er en metodisk skattekiste for deg som jobber med barn.

Tekst: Lise Lotte Berg Ågedal

Tom spiller.JPG

I et trivelig kontor på Norges musikkhøgskole sitter førsteamanuensis Tom Næss og nynner fornøyd. Svært mange forbinder han med musikkterapiutdannelsen, da Tom har undervist på musikk og helse-studiet og musikkterapistudiet helt siden det startet i 1978. Tom er kjent for å være en spesielt god praktiker og han er svært god på klinisk improvisasjon (han improviserer frem små melodier og sanger sammen med klientene sine).

Det kanskje ikke alle kjenner til er sangsamlingen Syng og lær som han gav ut for første gang i 1991. Denne sangsamlingen har i senere tid blitt utgitt i fornyet utgave og er en metodisk skattekiste for deg som jobber med barn. Jeg (redaktør) tok selv kontakt med Tom for å skrive om denne sangsamlingen, da jeg har hatt mye nytte av den selv som barn og har senere brukt den i undervisningssammenheng.

HVPU-reform og nytenkning

Tom har jobbet med musikk og mennesker med spesielle behov siden begynnelsen av 70-tallet, og ble ansatt som musikkterapeut på Emma Hjort i 1971. I januar 1991 ble HVPU-reformen iverksatt, hvor det ble bestemt at ingen lenger skulle tvangsflyttes til andre kommuner fordi de hadde en psykisk utviklingshemming. Nå skulle alle få mulighet til å bo i sine egne boliger i hjemkommunen, ha et selvstendig liv med mulighet for arbeid, læring og en meningsfull fritid. Når alle skal integreres i skolen følger det imidlertid med noen utfordringer, og disse ville Tom ta tak i. Normalisering var stikkordet, og det var ønskelig å skape arbeidsformer hvor alle barna kunne gjøre noe sammen uavhengig av funksjonsnivå.

«Hvordan kan man lære gangetabellen, fakta om kroppen eller forskjell på bruken av enkel og dobbel konsonant? Via sang selvfølgelig!» sier Tom fornøyd. Tanken var at dersom det ble utformet en sangsamling tilpasset skolestartere med en psykisk utviklingshemming kunne kanskje disse barna lettere integreres i barneskolen. Tom ønsket å skape en felles læringsplattform for alle elever; både for elever med en psykisk utviklingshemming og for såkalt normalfungerende elever. Han ønsket med andre ord å lage et sangmateriale som hele klassen kunne gjøre sammen. I arbeidet med å skape denne sangsamlingen måtte han finne ut av hvilke læringsmål han skulle jobbe med.

 

Hva trenger barna å lære i alle fag?

Det regionale høgskolestyret i Oslo og Akershus gav Tom midler til å jobbe med denne sangsamlingen i 2 år, og Tom tok umiddelbart kontakt med skoler og institusjoner for å undersøke hva barna skulle lære i alle fag. Var det noe som var spesielt vanskelig å lære? Han kategoriserte alle svarene og valgte ut de læringsområdene som ble nevnt hyppigst og som således var viktige å jobbe med. Svarene han fikk gav uttrykk for at elevene også burde jobbe med relasjonelle aspekter og sosiale prosesser. Av den grunn etablerte Tom et ekstra fag i sangsamlingen med navnet «Du og jeg». «Dette danner jo grunnlaget for all læring» sier han. «Du og jeg-faget» omtales senere i teksten.

flua.jpg

Sangtekstene i syng og lær-bøkene tar hovedsakelig utgangspunkt i fagene norsk, matematikk, samfunnsfag, KRLE og naturfag. For å øke forståelsen av det man synger om, kan man arbeide videre med informasjonen og oppgavene som er knyttet opp til sangene i bøkene. Alle sangene følges altså opp med passende spørsmål slik at barna får mulighet til å reflektere over innholdet i sangene etter at de har sunget sammen. Dersom dere jobber med temaet insekter i barnehagen, kan dere for eksempel synge sangen om «Flua» og deretter snakke om teksten.  På den måten skaper dere en mer helhetlig ramme rundt aktiviteten og barna vil lære mer enn om du kun synger gjennom sangen fra start til slutt uten tid til undring.


Laget 21 sanger på ei uke

Tom samlet inn læringssanger på bakgrunn av svarene han hadde fått på spørsmålene: Hva trenger barn å lære i alle fag? Er det noe som er spesielt vanskelig å lære? Han oppdaget raskt at mange faglige områder ikke ble dekket av allerede produsert materiale, og bestemte seg derfor for å lage læringssanger til alle de faglige områdene hvor det ikke fantes noen andre gode alternativer. I denne forbindelse forteller han følgende:

Jeg satt ei uke i Danmark på Schæfergården og bestemte meg for å lage tre sanger hver dag; én sang etter frokost, én sang etter lunsj og én sang etter middag. Ett av problemområdene i faget Norsk var å lære barna å skrive lydene som uttales nesten likt, men som skrives ulikt (kinkig ,kyndig, kj, sj, sk,skj,tj). Da jeg skulle lage sanger om dette brukte jeg ordboken, bladde opp på ord som begynte med f.eks sj og plukket ut barnevennlige ord som jeg kunne sette sammen til en morsom historie. («En sjafør spiser sjelden mer enn sju sjokolader…. osv»)

Slik redaktøren kjenner Tom, tror jeg at sangmelodiene kom av seg selv etter at sangtekstene var nedtegnet. Det er vel en av de virkelig store fordelene du har ved å jobbe som musikkterapeut over flere år; når jobben din er å improvisere sanger sammen med barn, - kjenner du godt til hvordan du kan skape enkle og fengende melodier som barn evner å synge sammen med deg. Dette er en av Tom sine store styrker, og det er kanskje årsaken til at hans komposisjoner i Syng og Lær er lette å «få på hjernen», både for liten og for stor.

 

Nordoff og Robbins inspirerte meg som fagperson

Tom gikk i lære hos Nordoff og Robbins på deres Music Therapy Course i London i 1974 og ble svært inspirert av deres tankesett og hvordan de jobbet med musikk og barn. «De jobbet fortrinnsvis med bruk av musikalsk improvisasjon i terapeutisk øyemed, men har også laget sanghefter for barn» forteller Tom. Paul Nordoff og Clive Robbins regnes som grunnleggerne av kreativ musikkterapi, - noe de utviklet etter et 17 år langt samarbeid. De var overbevist om at alle mennesker, uavhengig av helse og sykdomsbilde, kunne respondere på musikk. Gjennom musikkterapi skulle barnet få en bedre evne til å kommunisere, og slik få styrkede muligheter til å uttrykke seg.

«Nordoff og Robbins komponerte children play songs. Disse sangene har litt læringspreg i seg, og har vært med på å inspirere meg og mitt arbeid med læringssanger» forteller Tom. Av kjente eksempler på læringssanger fra Nordoff og Robbins er vår alles kjære «Hvilken dag er det i dag?» kjent fra blant annet det gamle barneprogrammet Portveien 2. Tom forteller at de også komponerte sanger som handlet om sosiale prosesser, som for eksempel «I have a friend».

 

Du og jeg – sanger om sosial læring, vennskap og psykisk helse

«Som musikkterapeut tenkte jeg at det må være god stemning i klassen for at barna i det hele tatt skal kunne lære. Gode sosiale prosesser bør jo ligge til grunn for all læring» sier Tom. Han snakker videre om at musikk skaper god stemning, og at det kan være styrkende for fellesskapet å synge eller spille sammen. Sangene i Du og jeg-kapittelet har en tematikk som gjør det mulig å sette i gang viktige diskusjoner i klasserommet. Disse sangene kan være igangsettere for samtaler omkring mobbing, vennskap, psykisk helse og respekt for egen og andre sin kropp.

Tom viser sang.JPG

I Du og jeg-kapittelet finner vi en sang som er kjent for de aller fleste som jobber med musikk og barn; nemlig Anti janteloven:

Du har noe ingen andre har
Ingen er som deg
Du kan mye har litt av hvert og lære meg
Glad for at jeg møtte deg
Jeg er glad for at du lever

Denne sangen var faktisk ikke kjent før den ble tatt inn i sangsamlingen Syng og Lær. Tom hadde fått den i en håndskreven versjon fra en kollega som hadde vært på et kurs med Peter Bjaarstad for mange år siden. Tom likte budskapet sangen hadde og enkelheten i den vakre melodien. Da han ringte komponisten Peter Bjaarstad med spørsmål om å kunne bruke denne i sangsamlingen sin, fikk han følgende svar: «Åh, den sangen hadde jeg nesten glemt. Klart du kan trykke den!» Dette er bare én av sangene du kan finne i Du og jeg-kapittelet som handler om å få folk til å tro på hverandre, og tro på seg selv.

 

Nå er sangsamlingen nyutgitt i form av enkeltbøker

Tidligere fikk du alle sangene i én og samme bok, kun inndelt i kapitler. I den senere tid har hver del av boka blitt utvidet med flere sanger tilpasset samfunnet vi er en del av i dag. Disse sangene er nå organisert i enkeltbøker, inndelt etter fag; Matematikk (utgitt i 2008), Norsk (utgitt i 2008), Samfunnsfag (utgitt i 2009), (K)RLE (utgitt i 2011) og Naturfag (utgitt i 2015).

Dersom du ønsker kan du bestille sanger fra kun ett fag, eller så kan du velge å kjøpe hele samlingen. Jeg (redaktør) vil personlig anbefale naturfag-samlingen for dere som jobber med små barn. Her er det mange godbiter som barna kan lære masse av og leke seg med. Hver bok er illustrert med spørsmål til teksten. På denne måten får barna jobbet med sangens innhold etter at den er sunget igjennom og du får en mer helhetlig læringsprosess i sangsamlingen din. Det er sannsynlig at barna vil huske innholdet bedre også, dersom dere snakker om og utforsker hva dere har sunget om.

 

Ja vi lærer gjennom sang, både store og små

Det ble ikke spart på superlativene da sangsamlingen ble utgitt for første gang i 1993. En omtale (signert Gyda Hesla) i Norsk skoleblad hadde overskriften «Syng og Lær er genial», «Den ble til og med omtalt i Allers» ler Tom. Saken i Allers handlet om ei jente på 14 år som led av dyskalkuli (en samlebetegnelse for lærevansker i matematikk). Hun fikk høre om Syng og lær, og etter kort tid med mattesangene til Tom lærte hun alle gangetabellene(!). «Det er slike solskinnshistorier som gjør alt arbeidet verdt det» sier Tom.

Jeg (redaktør) har selv benyttet meg av læringssangene i Syng og lær, både i arbeid med barn, studenter og for å kunne huske ting bedre selv. De som kjenner meg godt vet at geografi og orientering ikke er min sterkeste side. Ferdighetene er faktisk såpass mangelfulle at jeg tidvis kan være usikker på hvor himmelretningene er. Da har denne sangen vært til stor hjelp (fortsatt den dag i dag).

Når du skal på kartet sjå
Må du alltid hugsa på
Nord er opp og sør er ned
Vest til venstre hugs på det

(Melodi: Kua mi jeg takker deg)

 

Hvor får du tak i bøkene?

Norsk noteservice selger bøkene (notebutikken.no). For å få en dypere forståelse av hva sangsamlingen består av kan du gjøre et raskt google-søk med ordkombinasjonen «syng og lær». Dette fører deg til en side hvor du finner 10 sanger fra fem forskjellige fag. Sangene er gratis tilgjengelig med både noter og lydfiler slik at du kan få en større forståelse av hvordan sangsamlingen er. Du kan eventuelt følge denne adressen: https://notebutikken.no/media/syng_og_laer_demo.pdf

Tom peker i bok.JPG