Sangglede og stemmebruk i barnehagen

Boklansering med redaktører og Gyldendal forlag

I september ble det utgitt en antologi om sang og stemmebruk i barnehagen. Her bidrar en rekke fagfolk med sin spisskompetanse.

Hvert kapittel tar for seg ulik tematikk, og boken er praksisnær med et godt beskrivende språk. 

Tekst: Lise Lotte Ågedal

Jeg har selv bidratt med et kapittel i denne antologien, sammen med min kollega Jan Sverre Knudsen. Jeg vil derfor ikke gi noen anmeldelse av antologien, men beskrive bokens innhold og form ut fra min egen leseopplevelse. Dette blir med andre ord ikke en objektiv skildring av en bok jeg ikke har noen forbindelse til, men jeg skal gi en ærlig beskrivelse av hvordan jeg opplever boka. Jeg vil innlede med å vise til pressemeldingen:

Om boka Sangglede og stemmebruk i barnehagen:

Her kan du lese om stemmen – både talestemmen og sangstemmen – som kanskje er det viktigste redskapet du har i samværet med barna. Stemmen er på mange måter svært moderne: Den er bærekraftig, miljøbevisst, individuell, fleksibel, mobil, kompatibel og demokratisk. Når vi synger, aktiverer vi alle dimensjoner ved mennesket. Sang skaper fellesskap, samhørighet og glede, den skaper identitet og gir oss tilhørighet. For at sang skal bli en ressurs gjennom livet – fra vugge til grav – er det viktig at alle barn møter sang i barnehagen.

Boka vil gi deg kunnskap om temaer som stemmelek, sang og bevegelse, spontansang, språkutvikling, sang, sosiale fellesskap og inkludering, joik, sangstemmen som instrument, stemmebruk i ulike sjangre med mer. Du kan også lese om sangens kraft og muligheter. I tillegg vil du få en rekke praktiske tips til hvordan du kan bruke stemmen og sang i barnehagehverdagen. Ved å følge QR-kodene i boka får du tilgang til et stort digitalt ressursmateriale. Bokas mange kapitler knytter seg opp til Nasjonale retningslinjer for barnehagelærerutdanning og Rammeplan for barnehagen. Forfatterne er alle eksperter på sine områder og er ansatt på ulike lærerutdanningsinstitusjoner. 

Praksis-beskrivelser

Jeg liker spesielt godt innledningene til hvert kapittel, for hvert kapittel starter litt på samme måte, med en praksisbeskrivelse som illustrerer det som kommer. I kapittel fire skriver Jan Sverre og jeg om barns spontansang og voksendeltagelse, altså hvordan voksne kan ta del i barns spontansang. Da jeg fikk lese boka i sin helhet, så jeg at en annen fagperson innleder vårt kapittel ved å vise til en hendelse hvor et barn synger og en voksen toner seg inn. Disse praksis-beskrivelsene er illustrerende for hvordan hele boka er satt sammen, for det er nettopp praksisnær den er. Det er denne nærheten til praksis jeg setter sånn pris på når jeg leser den. Det er enkelt å relatere det jeg leser til den virkeligheten som finnes der ute i barnehagene, og nettopp derfor vil jeg påstå at boka er av stor verdi for alle som jobber med barn og musikk, og for studenter som vil lese seg inn i fagfeltet.

Syng for livet!

Anne Haugland Balsnes, som er en av bokens redaktører, innleder antologien med en sterk tekst om sangens betydning fra vugge til grav. Her bevisstgjøres leseren på sangens betydning gjennom livet, hvordan sang brukes for å feire hverandre, hvordan sang brukes for trøst, for kontakt, for identitet og samhold. Kapittelet innledes ved å vise til eventyret om den lille havfruen som fikk to bein i bytte mot sin egen stemme. «Hun har ikke bare gitt bort evnen til å snakke og gi informasjon ved hjelp av ord. Hun har også gitt bort stemmens klang og farge og dens evne til å bære glede eller sorg, kjedsomhet eller begeistring. Og ikke minst: sang.» Denne historien viser så tydelig hva hun mister når hun ikke klarer å uttrykke seg i form av lyder, ord og sang. 

Talestemmen som profesjonsfaglig verktøy

Det å pleie og trene sangstemmen blir det jo både snakket og skrevet en del om, men det er kanskje ikke like stort fokus på talestemmen vår, og hvordan vi kan styrke og utvikle denne? Regine Vesterlid Strøm og Ann Karin Orset skriver om talestemmen og at barnehagelærere er profesjonelle stemmebrukere. Det er derfor uheldig at det gis så lite opplæring i riktig stemmebruk under utdanningen. Svært mange lærere og barnehagelærere sliter med funksjonelle stemmevansker som handler om feil bruk eller overforbruk av stemmen. «Når vi synger, tar vi gjerne i bruk en større del av stemmens potensial. Talestemmens kvalitet kan derfor utvikles gjennom sang. Snur vi på det, vil sangstemmens kvalitet påvirkes av hvordan talestemmen fungerer. Også koblingen mellom stemme og følelser forsterkes når vi synger. Derfor er det å synge en enestående mulighet til å utvikle stemmen på best mulig måte til glede både for deg selv og alle de små og store menneskene du vil møte gjennom årenes løp (s. 27).»

Ulike perspektiver på sang

Sang er jo fellesnevneren for hele boka, og du vil få en rekke ulike perspektiver på temaet. 

Kirsten Halle skriver om stemmetrygghet og stemmeskam i sitt kapittel Sang og sangfellesskap i barnehagen. Her vil du få større innsikt i hva som gjør at vi blir trygge på vår egen sangstemme, eller hva som gjør at vi kvier oss for å synge så andre hører det. Tiri Bergesen Schei og Lena Skjerdal skriver om hvordan sang avler sang, og er opptatt av den voksne sin rolle som sangformidler i barnehagen. Kapittelet handler om å være klar til å synge hvor som helst, når som helst, og er svært bevisstgjørende med tanke på voksenrollen og hvordan vi påvirker sangkulturen i barnehagen. 

Barnehager må jo forholde seg til rammeplanen, og det er derfor veldig nyttig at Hanne Bæverfjord har sett på hvordan rammeplanen åpner opp for å bruke sang i de ulike fagområdene. Hun skriver både om hvordan sang kan være en del av innholdet eller hvordan du kan bruke sangaktiviteter som metode for å nå andre mål. 

Elisabeth Anvik og Ingrid Danbolt jobber begge som undervisere på OsloMet, i tillegg til å være aktive sangere og instruktører. I boken gir de en rekke tips om hvordan du kan leke med stemme og flerstemt sang. De viser hvordan du kan legge “lag-på-lag” av rytmikk med kropp og stemme, og mange eksempler finnes som opptak om du følger QR-kodene i boka.

Gunhild Sofie Aadland Rolfsnes, Kari Olene Oma Rønnes og Anne Kristine Wallace Turøy har bidratt med et kapittel som heter Sangstemmen som hovedinstrument. Her får du konkrete eksempler på hvordan du kan jobbe med og ivareta sang- og talestemmen din. Vi bruker jo stemmen vår hele tiden, og kapittelet gir en større bevissthet om stemmepleie og hvordan sangstemmen fungerer.

Mari Klingen Sørheim ser på sjangerbegrepet knyttet til stemmebruk, og hvorfor det kan være morsomt å jobbe med ulike musikksjangre i arbeid med barn. Hun gir også praktiske tips om hvordan du kan leke deg med ulike sjangre sammen med barnehagebarn. Det er behjelpelig at hun har skissert opp ulike sjangre med tips til utøver og sang, slik at man kan lytte seg gjennom ulike stiler samtidig som man leser om arbeidet. 

Sang og bevegelse

Tone Ophus og Bente Bogen skriver om hvordan sang og bevegelse kan styrke barns utvikling og læring, og hvordan dette kan gjøres på en morsom måte. I likhet med mange av de andre forfatterne gir de også helt konkrete tips til hvordan man kan jobbe musisk med barn. Slike metodiske tips styrker helhetsinntrykket av boka og gjør den svært aktuell for praksisfeltet.

Musikkterapeutene Anne-Linn Vatnedalen Vik, Mette Thiedemann og Lena Brennskag Nettum har skrevet et kapittel om sangens muligheter for å inkludere alle, også de barna som har behov for ekstra tilrettelegging. Tittelen til kapittelet sier det meste om hvordan vi kan legge til rette for deltagelse på ulike måter: Synge med beina, dans med øynene. I det forrige nummeret av Ride Ranke skrev de en sak basert på denne artikkelen, og om den vekket din interesse kan du få hele artikkelen i denne boka.  

Sang og språk

Nora Bilalovic Kulset bidrar også i denne boka med et kapittel om sang og språktilegnelse. Her beskriver hun språktilegnelse på en lett forståelig måte og vektlegger det relasjonelle perspektivet ved å bruke sang i språkarbeid. Hun er som kjent også opptatt av å få bukt med stemmeskammen som mange bærer på og skriver dette: “det hjelper lite å å vite hvor fordelaktig det å synge kan være for å bidra til god og rask språktilegnelse dersom du selv ikke tør å synge. Så til slutt vil jeg bare hviske deg i øret at det viktigste ved å synge i slike sammenhenger er å være sammen og ha det bra (s. 117). 

Joik

Frode Fjellheim og Grete Daling har skrevet et inspirerende kapittel om joik med en rekke note- og lytteeksempler. Ved å lese dette kapittelet får du mange idéer til hvordan du kan ta i bruk joik i barnehagen på en god måte. Du vil også få noe bakgrunnskunnskap om joik og samisk kultur. 

Sang og digital teknologi

Bjørn-Terje Bandlien skriver om bruk av digital teknologi som en ressurs for stemmelek i barnehagen. Dette er et noe uutforsket område, som kan bidra til mye nyskaping og glede om vi tar teknologien i bruk. Om du er nybegynner på feltet kan du dra nytte av de praktiske tipsene han kommer med om du vil komme i gang med slikt arbeid i din barnehage. 

Hvorfor synger vi?

Siri Haukenes, Ingrid Danbolt og Liv Anna Hagen skriver om sangens plass i våre liv med et historisk tilbakeblikk på både sang i arbeid, skole og barnehage. Forfatterne viser også til egen forskning hvor de har gjennomført en kartlegging i barnehagers sangrepertoar.  

Ressursmateriale

Boken avsluttes ved å beskrive ulike digitale ressurser du kan undersøke nærmere. Her vises det både til musikk-apper, innspilt musikk og organisasjoner som syngende barnehager og generasjonssangprosjektet. Det er lettvint å finne frem til de ulike nettsidene da vi kan følge QR-kodene i boka.

Faktaboks:

Antologien Sangglede og stemmebruk i barnehagen ble utgitt på Gyldendal forlag i september 2023. Redaktørene for den 278 sider lange boken er; Anne Haugland Balsnes, Liv Anna Hagen og Siri Haukenes.

Boken består av 15 kapitler som tar for seg ulike temaer koblet til sangglede og stemmebruk i barnehagen.