Musikk og glede på småbarnsavdelingen

Ønsker du å få noen tips til hva du kan gjøre for å skape musikkglede på småbarnsavdelingen? Da har jeg noen ord jeg ønsker å dele med deg.

Bjørg Anita Kulleseid er pedagogisk leder for avdeling Bjørkekvisten 0-3 år i Hof barnehage.

Tekst: Bjørg Anita Kulleseid

På avdeling Bjørkekvisten er store deler av barnehagedagen preget av sang og musikk. Vi opplever at ved å bruke sang i gitte situasjoner, blir disse mer lystbetont og positive for barna. De aller fleste av barna i denne aldersgruppen responderer veldig positivt i møte med sang og musikk.

Ved oppstart

Vi har tett kontakt med foreldre, forhører oss om barnet liker sang og musikk, og eventuelt hvilke sanger barnet er kjent med. Disse sangene bruker vi masse. Vi ser at kjente sanger på denne måten fungerer som et overgangsobjekt mellom hjemmet og barnehagen, og at dette bidrar til å få fram smilet da dette oppleves som trygt og kjent.

Barna elsker å få være aktive medspillere i musikken.

I lek og aktiviteter

Vi synger sanger om det vi ser, om bilder i bøker, om figurer på puslespill, om leker/konkreter vi har tilgjengelig, om figurer i duplokassa og om bilder som vi dekorerer veggene med. Sangen blir på denne måten med oss overalt. Vi opplever at det blir stor entusiasme og mye glede i disse situasjonene når vi krydrer de med en sang.

I overgangssituasjoner

Sang kan gjøre overgangssituasjoner enklere for både barna og oss voksne. Dette gjelder både ved bleieskift, ved legging, når barna skal spise eller ved garderobebesøk. Over stellebordet har vi flere konkreter hengende på ei snor, og disse blir i stor grad brukt som inspirasjon til sang. Barna ler og viser tydelig tegn til trivsel og glede når vi bruker disse situasjonene til å synge sanger, både med og uten bevegelser. Ved legging synges det ofte kjente sanger som bidrar til å finne roen. Før lunsj synger vi en matsang, her varierer vi en del, og barna viser tydelig stor glede når favorittsangen blir valgt. Ved levering om morgenen bruker vi sanger som vi vet at barna liker for å gjøre det lettere å ta avskjed med foreldrene.

Musikksamlinger

Vi tilrettelegger ukentlig for samlinger der barna er deltagere og medvirker ved bruk av instrumenter. Gleden er stor når den store esken med instrumenter får plass i ringen på gulvet. Vi opplever at det å bidra og lage musikken selv, kanskje skaper enda større entusiasme hos barna enn bare det å få den servert. Aktivitet gir glede.

«Fredagsdisko»

En gang iblant tilrettelegger vi for en musikkstund på formiddagen, der vi finner fram diskolys og setter på musikk som innbyr til bevegelse og dans. Dette er for noen av barna et virkelig høydepunkt. Her kan barna utfolde seg fritt sammen til fengende rytmer, og få brukt både kropp og stemme.

Sang på morsmålet

For å inkludere alle, og for å synliggjøre mangfoldet i barnegruppa, lager vi ei spilleliste som inkluderer sanger på alle morsmål representert i barnegruppa. Vi prøver å lære oss noen av disse sangene, slik at vi kan delta når musikken spilles. Vi erfarer at barna uttrykker stor glede når de plutselig hører en sang på sitt morsmål. Her er foreldresamarbeid viktig, slik at vi finner sanger som barna liker og identifiserer seg med.

Sang kan bidra til at potensielt vanskelige overgangssituasjoner oppleves som gode og trygge.

De aller fleste småbarn responderer positivt på sang og musikk. Bjørg synger masse med de små for å skape gode dager i barnehagen.