Musikk og livsmestring

Foto: Canva

Hva er livsmestring? Hva fremmer livsmestring i små barns liv? Hva slags musikkaktiviteter kan vi bruke med barn for å sette lys på livsmestring? I denne artikkelen vil jeg forsøke å gi noen svar på disse spørsmålene og sette i gang noen tankeprosesser. 


Tekst: Kajadilani S. M. Fiiksdal

Hva er egentlig livsmestring?
Livsmestring er en ferdighet og et begrep som blir stadig mer utbredt. Det er skrevet mange bøker og laget mange kurs om livsmestring. Line Melvold, som har skrevet boken «Livsmestring i barnehagen» beskriver livsmestring som «psykisk helsefremmende arbeid», og jeg mener at fokus på livsmestring tidlig i livet bidrar til en «grunnmur». Livsmestring og helse er et viktig verdigrunnlag i Rammeplanen for barnehagene (2017), og skal bidra til mer helsefremmende arbeid og gjøre barn bedre rustet til livet, allerede fra barnehagealder. 

Dette sier barnehagenes rammeplan om livsmestring og helse:
Barnehagen skal ha en helsefremmende og forebyggende funksjon og bidra til å utjevne sosiale forskjeller. Barnas fysiske og psykiske helse skal fremmes i barnehagen. Barnehagen skal bidra til barnas trivsel, livsglede, mestring og følelse av egenverd og forebygge krenkelser og mobbing. Om et barn opplever krenkelser eller mobbing, må barnehagen håndtere, stoppe og følge opp dette.

Barnehagen skal være et trygt og utfordrende sted der barna kan prøve ut ulike sider ved samspill, fellesskap og vennskap. Barna skal få støtte i å mestre motgang, håndtere utfordringer og bli kjent med egne og andres følelser. Barna skal ha mulighet til ro, hvile og avslapning i løpet av barnehagedagen.

Dette er som musikk i mine ører! Rammeplanen gir med disse føringene barnehagene en unik sjanse til å gi alle barn et likeverdig tilbud innenfor alle fagområdene, også kunstfagene, og ivareta hele barnet på best mulig måte. 

Gode relasjoner
Ved aktiv bruk av musikk oppstår det mer glede, mer tilstedeværelse, mer samspill både sosialt og musikalsk, og det oppstår gode relasjoner i gruppa. Mange barnehageansatte melder om bedre trivsel på jobb, bedre miljø, mer latter og mindre sykefravær etter at de innførte mer musikk i hverdagen. Når de voksne trives og har det bra, smitter dette over på barna.

Rim og regler ved for eksempel påkledning og stellesituasjoner kan styrke relasjonen mellom barnet og omsorgspersonen. Det kan også være styrkende på relasjonen med aktiviteter som innebærer nærhet, berøring og det å stole på hverandre. Et eksempel er en aktivitet der to og to går sammen. En ligger på ryggen på et teppe på gulvet. Den andre har en fjær, en bamse eller et chiffongsjal, som strykes rolig og lett på kinnet, på pannen, på hånden og eventuelt på føttene til den som ligger på gulvet med øynene igjen og tar imot. Etter en kort økt skal de to bytte på å ligge og stryke. Dette gjøres til rolig musikk, akustisk eller innspilt.

Foto: Canva

Tilknytning
Sang generelt skaper tilknytning, men for små barn skaper det større grad av tilknytning når vi synger sanger som er kjente for dem. Sanger de kan kjenne igjen fra hjemmet eller fra tidligere sangstunder og at det er trygge, kjente voksne rundt dem. Opplevelsen av å bli sett og inkludert styrker også barnas tilknytning. 

Når vi synger sammen, frigjøres det økte mengder av oksytocin i hjernen vår». «Oksytocin er det hormonet som bidrar til den nære tilknytningen mellom foreldre og barn ved for eksempel amming, når vi pludrer med babyen eller har nære samtaler med de eldre barna våre. Og når vi er forelska. (Kulset 2018)

Foto: Canva

Følelser
Musikk kan fremkalle både gode og vonde følelser, og vi skal være forberedt på at en sang som beroliger ett barn, kan fremkalle vonde minner hos et annet barn. Livsmestring og helse i rammeplanen handler om å bli kjent med egne følelser, så vi skal våge å romme alle følelser som kommer. Det er samtidig viktig å ta hensyn til barnets tidligere erfaringer, og å hjelpe det med å håndtere de følelsene som dukker opp. 

Musikkaktiviteter i denne kategorien kan for eksempel være en sang, et bilde eller et eventyr som handler om ulike følelser, eller som inviterer til en samtale om følelser. Et barn i gruppen kan ha opplevd noe, for eksempel død i nær familie. Da kan vi ha en samtale om temaet, stille noen filosofiske spørsmål om døden, lese en barnebok om temaet, tegne, male, eller spille musikk som handler om temaet. 

Min erfaring er at det som ofte berører og lindrer mest, er når jeg dikter sanger der og da som handler om det barnet opplever, enten det er noe fint eller noe vanskelig. Det skaper en fin nærhet, tilstedeværelse og oppmerksomhet til den det synges om og til, og barnet føler seg sett og hørt.  

Mestring og læring
Når vi spiller et instrument eller synger, handler det i stor grad om mestring og læring. Vi aktiviserer flere deler av hjernen for å lære å spille eller synge, og mange opplever at læring innenfor andre fagområder går bedre etter å ha begynt å synge eller spille et instrument.

Jeg har jobbet med mange elever som ikke har vært utadvendte eller sterke språklig, men som viste seg å ha et stort talent på et instrument eller hadde en skjult lidenskap for sang. Musikken har en egen evne til å styrke vår personlighet eller identitet og gir oss en følelse av mestring når vi behersker sangen eller instrumentet. 

Fant identiteten på djemben
Jeg hadde en gang en stille gutt i en musikkgruppe. Han var liten og tynn og sa ikke stort. Når vi sang beveget han leppene sine, men det kom ingen lyd. Første gang han fikk spille på djembe, fikk vi oss en stor overraskelse. Han hadde skikkelig styrke i hendene og en fantastisk rytmesans. Han strålte av selvtillit da han skjønte at dette var noe han mestret. Under en fremføring for foreldrene fikk han spille på djembe mens resten av gruppen sang, og det var et stort øyeblikk å se de stolte foreldrene se en ny, sterk side av sønnen sin. 

En oppgave til deg til slutt
Tenk gjennom hva slags instrument(er), hva slags musikk og hvilke aktiviteter som fremmer livsmestring i ditt liv. Skriv det ned og se hvordan du kan flette dette sammen med din repertoarliste, som inneholder sanger og musikkaktiviteter du kan og bruker sammen med barn. Bruk dette som utgangspunkt når du skal integrere livsmestring i ditt arbeid. Hva er lettest for deg å ta bruk allerede i dag? Hva vil du trives med å gjøre? Hva tror du har størst effekt på barna? Hvordan kan du på best mulig måte hjelpe barn i forhold til å lære livsmestring gjennom musikk?

Lykke til!

Takk til June Gordon, styrer i Solvang barnehage og styremedlem i MLB, for innspill til artikkelen. 


Kajadilani S. M. Fiiksdal er musikkpedagog, fløytist, yogalærer og familiecoach. Selvstendig næringsdrivende i Sense Vitale Solution; konsertoppdrag, veiledning og undervisning, Harmonisk Barndom digitalt program, kursleder for Syngende barnehage og Generasjonssang


Kilder:
Kulset, Nora «Din musikalske kapital», Universitetsforlaget 2018
Drugli, M. B. og Lekhal, R. «Livsmestring og psykisk helse», Oslo: Cappelen Damm Akademisk 2018
Rammeplanen for barnehagene, Utdanningsdirektoratet 2017