Hvordan kan du bruke sang for å bedre barnets talespråk?

Ny metodebok i musikkterapi, utgitt av Norges musikkhøgskole.

Tekst: Lise Lotte Ågedal

Jeg har jobbet som musikkterapeut i mange år med barn som har spesielle behov. I dette arbeidet har jeg fått mange erfaringer når det kommer til bruk av sang for å stimulere og bedre barnas talespråk. Jeg har også erfart at også barn uten språkvansker har utbytte av måten jeg arbeider på. Barn som ikke har språkvansker kan jo også ha nytte av munnmotorisk trening gjennom lek med sang og musikk.

Barn med språkvansker

Det er imidlertid barn med ulike språklige avvik eller språkvansker jeg har jobbet mest med, og her har jeg erfart hvordan sang kan legge til rette for gode språklige treningssituasjoner (uten at det oppfattes som trening). Nettopp her ligger jo noe av poenget; barna oppfatter ikke at vi trener på uttale og artikulasjon, de kjenner på mestring, glede og lyst til å synge. Denne motivasjonen avhenger naturligvis av hvordan du som voksenperson synger sammen med barna og hva du synger. Dette kan du lese om i kapittel 2 - Grunnleggende ferdigheter. Her får du konkrete tips og råd om hvordan du som musikkarbeider kan legge til rette for at barna synger med, og at de opplever mestring ved å gjøre dette. I bokens første kapittel får du et kort innblikk i teoriene som ligger til grunn for denne måten å jobbe på, altså hvorfor arbeid med sang kan bedre barns taletydelighet.

Spesialtilpassede sanger

I kapittel 3 vil jeg ta deg med inn i den praktiske delen av mitt doktorgradsarbeid hvor jeg undersøkte effekten av spesialtilpassede sanger. Her komponerte jeg sanger som tok for seg ulike talemotoriske områder; noen sanger var rettet mot fremre lyder, andre mot bakre lyder, leppelyder eller rulle-r. Sangene jeg har komponert, viser til en systematisk måte å jobbe på, og alle sangene er har med noter for de som ønsker å lære seg disse. Det kan være en fordel å jobbe med enkelte munnmotoriske områder av gangen for å kunne se en klar fremgang av arbeidet du gjør, og barnet vil sannsynligvis få en raskere progresjon om du velger å jobbe med de områdene barnet mestrer og nesten mestrer. Dette handler om å jobbe med de enkleste lydene først, før du introduserer vanskeligere lyder. På denne måten kan du jobbe med en naturlig språklig progresjon, samtidig som du legger til rette for at barnet opplever mestring underveis. Det er eksempelvis lite hensiktsmessig å jobbe konsentrert med uttalen av rulle-r dersom barnet ikke kan uttale de enklere lydene L og T. Om du sier disse lydene kan du merke at de er plassert ganske nær hverandre, men at de har ulik vanskelighetsgrad.

Om du jobber med barn som har språkvansker, eller om du er en forelder som vil jobbe med barnet ditt, vil det være både gøy og bra å lage sine egne sanger. Da kan du jobbe ut fra barnets språklige nivå, og så kan du inkludere ord som barnet har interesse for. Dette lærer du mer om i bokens siste kapittel.


Informasjon om tilgang til boka

Gratis nettversjon finner du her.

Ønsker du å kjøpe fysisk bok med signatur?
Send din adresse til forfatter liselott@oslomet.no og vipps 200 kroner til 91387337 for bok inkl. frakt (150 kr uten frakt).

Les mer om boka:
NMH Brage: Hvordan kan du bruke sang for å bedre barnets talespråk? En praktisk handbok (unit.no)