Bokomtale:
Kroppen som fundament for læring

Anne Berg (red.), Marie Eines Seljebø og Liv Berit C. Vold.
Universitetsforlaget, Oslo 2019

Boka gir en teoretisk og praktisk innføring i kroppens betydning for læring og utvikling. Forfatterne understreker betydningen av å se hele barnet, og mener det er behov for økt kompetanse innen observasjon og kartlegging for å avdekke mulige årsaker til barns utfordringer.

Tekst: Lise Lotte Berg Ågedal

bilde kroppen som fundament for læring.jpg

Disse utfordringene kan være knyttet til språk, motorikk, det sosioemosjonelle, lesing, skriving eller matematikk. Svært mange atferds- og læringsutfordringer kan ikke forstås ut fra symptomer, tester eller blodprøver. Det er av den grunn viktig å kunne observere hele barnet for å forstå hva disse utfordringene kommer av. Med en helhetlig tilnærming mener forfatterne at vi må se på barnets utvikling helt fra fosterstadiet. Alt henger sammen. Boka har hovedfokus på kroppen som fundament for læring, og legger vekt på kroppen og motorikkens betydning for barnets totale utvikling.

Jeg lot meg inspirere av kapittel 2 som tar for seg hjernens utvikling og evne til forandring (plastisitet). Det hele ble forklart på en lett forståelig måte. Ved å lese dette ble jeg mer bevisst på hvor mye hjernen utvikler seg i spedbarnstiden, og at barnets første leveår er grunnleggende for hjernens utvikling. I hvilken grad de voksne oppfatter og svarer på barnets behov har stor innflytelse på hjernens tidligste nettverk. Overført til vårt arbeid med barn og musikk kan dette peke på betydningen av å stimulere barn tidlig med lyder og musikk, gjerne ved bruk av sang med tekst for å styrke koblingen mellom hjernehalvdelene, introdusere språklyder og styrke barnas auditive evner.

For oss som jobber med musikk er det spennende å lese om betydningen av imitasjon for læring. Barnet må lære å imitere andre ved selv å bli imitert, og dette er svært viktig ferdighet for barnet med hensyn til videre læring. I musikksamlingene jobber vi jo mye med imitasjon, kanskje ikke alltid med en bevissthet om at barnet får styrkede forutsetninger for læring ved å gjøre dette, men det oppstår gjerne en naturlig imitasjonslek i musikksamlingene hvor vi jobber med imitasjon i musikalsk improvisasjon.

Boka fremmer også betydningen av gode relasjoner for barnets opplevelse av trygghet, hvor trygghet er av grunnleggende betydning for god utvikling og læring på alle områder. Jeg fikk et mer nyansert bilde av barnets helhetlige utvikling etter å ha lest denne boka. Tematisk ligger boka noe utenfor fokusområdet til Ride ranke, men den kan gi oss en bedre forståelse av sammenhengen mellom barnets ulike utviklingsområder. Alt henger sammen. Visste du for eksempel at det er en sammenheng mellom å ha balanseproblemer og sannsynlighet for å utvikle angst? En annen sammenheng som derimot flere kjenner til er sammenhengen mellom svake lytteferdigheter (auditive ferdigheter) og språkutvikling, som videre øker sannsynligheten for å utvikle lese- og skrivevansker.

Denne boka kan bidra til at vi blir mer bevisst på hvorfor vi gjør det vi gjør, når vi har musikk med barn. I Ride ranke 2-2019 kunne vi lese om hvor viktig det var å repetere ord og lyder når målet var å bedre barns taletydelighet gjennom sang. I denne boka kan man også lese om verdien av repetisjon for nevrofysiologisk trening: «Øvelsene går ut på å repetere bevegelsesmønster fra tidlig bevegelsesutvikling. Bevegelsene utføres langsomt med flere repetisjoner fordi hjernen må få tid til å bygge de synapsekoblingene som trengs (impulsoverføringen fra et nevron til et annet), og utvikle en isolerende substans som kalles myelin.» (s.122) Ved motorisk repetisjon kan bevegelsene automatiseres, på samme måte som at ord kan automatiseres ved mange repetisjoner.

Boka innehar ingen direkte kobling til musikkpraksis, men som tidligere nevnt vil den kunne være spennende for deg som ønsker å få en større bevissthet om barns muligheter for læring i et helhetlig perspektiv.