Hopp til hovedinnhold
Musikk fra livets begynnelse logo.
En lærer instruerer en fingerregle til vgs-elever som hermer. Foto: Krafttak for sang

Informasjon til lærer

Først av alt: Vi setter stor pris på at du prioriterer musikk sammen med dine elever!

Dette er hva du finner i undervisningsopplegget :
Emne 1: Mer sang i barnehagen
Emne 2: Hva skal vi synge?
Emne 3: Hvorfor er det viktig med sangaktiviteter i barnehagen?

Tips til sang i klasserommet
Vi har samlet tips til sang i klasserommet, slik at det skal bli enklere og morsommere og synge sammen med elevene i skoletiden. Sang i klasserommet bidrar både til at elevene blir tryggere på egen sangstemme, på å synge sammen, det bidrar til økt trivsel samtidig som det forbereder elevene på å synge i praksis. Repertoaret her er valgt ut først og fremst for at elevene skal synes det er gøy. Egnet sangrepertoar for praksis i barnehage finner dere i Sangbanken.

Elever synger og spiller instrumenter sammen med læreren. Foto: Krafttak for sang

Lærere som bruker sang aktivt i undervisningen får elever som er trygge i ulike sangsituasjoner i praksis senere. Foto: Krafttak for sang

Læringsressurser med tre emner
Emne 1
gir grunnlag for å forstå hvordan vi kan synge mer sammen med barn i barnehagen, og gir elevene ideer til praktisk bruk av sangaktiviteter både gjennom dagen og i samlingsstund.

Emne 1 består av tre foredrag og to artikler med tilhørende oppgaver og kompetansemål.

Emne 2 tar dere direkte til alle våre innspilte sanger, rim og regler og gir elevene ideer til hva de kan synge sammen med barna i praksis og når de skal velge sanger til oppgavene.

Emne 3 gir elevene grunnlag for å forstå hvorfor det er viktig med sangaktiviteter i barnehagen. Emne 3 starter med to forøvelser som skaper en bevisstgjøring i forhold til hvordan musikk påvirker oss.

Etter forøvelsene er det fem temaer med til sammen 12 videoforedrag, som går mer i dybden på hvorfor musikk er bra og hvordan det påvirker oss fysisk, psykisk og mentalt. Alle temaene har tilhørende oppgaver og kompetansemål.

Arbeidsoppgavene
Oppgavene er relatert til det faglige innholdet i foredragene, og skal bidra til å dekke kompetansemål for barne- og ungdomsarbeiderfaget.

Det er opp til læreren hvordan arbeidsoppgavene brukes; om de gjennomføres individuelt, som gruppearbeid, muntlig, skriftlig, som del av elevenes læreprosess eller i forbindelse med vurdering.

Læreren står helt fritt til å gjøre endringer i arbeidsoppgavene, dersom dette er hensiktsmessig.

Oppgavene til hvert emne ligger både som tekst på sidene og som word-dokumenter som kan lastes ned.

Ressursportalen og spesielt Sangbanken er viktige ressurser for å løse oppgavene.

To ungdommer står mot hverandre og gjør en sanglek. Foto: Krafttak for sang

Sang- og musikkaktiviteter i skoletiden fremmer trivsel og fellesskapsfølelse. Foto: Krafttak for sang

Syng sammen i skoletiden!
Vi anbefaler at elevene synger sammen hver dag i skoletiden. Fellessang bidrar til at elevene blir vant til å synge sammen, de blir tryggere på egen sangstemme, de får oppleve sangglede og så er det mange gode helseeffekter ved å synge! Ringvirkningene av å synge kan vise seg i andre fag.

Forsalg til aktuelle sanger finner dere i Tips til sang i klasserommet. Der får dere også tips til gjennomføringen.