Hopp til hovedinnhold
Musikk fra livets begynnelse logo.
Elever ved BUA-fag på Knarvik vgs synger og leker sammen med barn i en lokal barnehage

BUA-pensum i praksis

En vanlig dag på Knarvik vgs starter med sangstund i klasserommet. Deretter rusler klassen bort til en lokal barnehage for å synge, danse og leke sammen med barna. Det er pensum i praksis det!

Elever ved Knarvik vgs synger sammen i klasserommet.

Full konsetrasjon, sangglede og mye latter oppstår når "båten" glir over "havet" på Knarvik vgs. En klassisk navnelek for de minste, som også viser seg å være gøy for de ganske voksne!

Læring og felleskap

- Jeg føler at vi lærer dobbelt så mye, om ikke mer, når vi har sang- og musikkstunder i klasserommet. Og så våkner vi litt, får bevege på oss, og blir tryggere på hverandre.

Elevene ved BUA-fag på Knarvik vgs står i en ring på gulvet og holder et blått, "havaktig" tøystykke mellom seg. En ball ruller som en båt i ulendt farvann fra den ene til den andre under konsentrerte bevegelser, og sang og latter fyller rommet.

- Vi tuller, ler, synger og dummer oss litt ut sammen. Ingen er helt i komfortsona når vi driver med dette. Da er det enklere å bli kjent litt på tvers av gjenger og klikker også. Alle er med på samme premisser, forteller de.

Elevene opplever også at satsingen på sang og musikk fører til at de lærer bedre.

- Dette er helt konkrete aktiviteter som vi kan ta med oss rett ut i praksissituasjon! Det gjør det enda tryggere å komme til barnehagen som helt fersk elev, legger de til.

  • Elevene får kjennskap til spennende instrumenter som er lette å bruke sammen med barn.

    Elevene får kjennskap til spennende instrumenter som er lette å bruke sammen med barn.

  • Lærer Kristine Moldskred lærer bort gode sang- og musikkopplegg fro BUA-klassen sin ved Knarvik VGS

    Lærer Kristine Moldskred lærer bort gode sang- og musikkopplegg som elevene selv skal gjennomføre sammen med en barnehage litt senere samme dag. - En god oppvarming til praksisen, ivrer hun.

Lærer Kristine Moldskred lærer bort gode sang- og musikkopplegg til BUA-elevene sine

- En trygg vei inn i rollen som "voksen"

- Det å være trygg i rollen som voksen er noe av det viktigste vi lærer elevene våre på BUA. Deltagelse i sang- og musikksamlinger er en fin og trygg vei inn i den rolleforståelsen, forteller lærer Kristine Moldskred ved Knarvik vgs.

Hun samler elevene i en ring, og deler ut instrumenter. Morgentrøtte fjes finner kjapt fokus, og snart er både lydnivå og stemning påtagelig høyere. Blikk som søkte ut vinduet fra pulten noen minutter før, er nå vidåpne av innlevelse og engasjement.

- Vi øver først på ulike sang- og musikkaktiviteter i klasserommet. Deretter rusler vi bort til en lokal barnehage og gjennomfører aktivitetene i en sirkel sammen med barn og ansatte. Det er en utrolig fin oppvarming til praksisperioden, forteller Moldskred.

Elever ved Knarvik vgs synger sammen med barnehagebarn.

Pensum i praksis

Moldskred ser tydelig en forandring hos elevene etter at skolen startet med sangmøtene. For henne er møtene mellom barnehagebarn og elever ganske enkelt BUA-pensum i praksis.

Klassen tar på jakker, og rusler bort til barnehagen. I vinduet står spente barn og vinker med begge hender mot ungdommene som snart skal fylle avdelingen med sang, dans, tull og tøys.

- Vi er jo plutselig midt i en praktisk versjon av pensumet vi leser. Vi blir kjent med barna, lærer å kommunisere med dem, og å takle utfordringer som oppstår i hverdagen. Ofte bruker vi eksempler fra disse møtene når vi jobber med teoretisk stoff, og elevene forstår teorien på en ny, erfaringsbasert måte, forteller Moldskred.

Elever og barnehagebarn synger og danser sammen. Knarvik vgs.

Elevene tar over morroa, og gulvet fylles av dansende, hoppende og syngende små og store.

Vokser med ansvaret

- De vokser enormt på å få tildelt denne typen ansvar. Jeg ser trygge og interesserte elever, som også klarer seg bedre på eksamen.

Elever og barn har funnet sammen i en sirkel på gulvet. Kristine setter i gang med navneleker og regler, sang og bevegelse, og stemningen blir fort leken og lett.

Til slutt tar elevene over showet med dansemusikk, lek og morro. Store og små kryper over gulvet, klapper og hopper.

- Med tid og stund får elevene selv organisere og gjennomføre slike aktiviteter med barnehagebarna. Det er da den læringseffekten virkelig blir skyhøy, sier Moldskred stolt.