Hopp til hovedinnhold
Musikk fra livets begynnelse logo.

Barns musikalske utvikling 3-6 år

Barns musikalske utvikling

Oppdagelsen av musikk hos barn i alderen 3-6 år åpner en spennende verden av kreativitet og læring.

Gjennom lekende aktiviteter som rim og regler og musikalske eventyr, får barn muligheten til å utforske sin egen musikalitet på unike måter. Ulike engasjerende aktiviteter styrker deres evne til selvregulering og fantasi, i tillegg til å fremme språkutvikling og finmotoriske ferdigheter.

Dykk inn i en reise gjennom de ulike stadier av musikalsk vekst og oppdag hvordan barn i denne alderen blomstrer gjennom musikkens magi.

Barns musikalske utvikling 3-4 år

Noen eksempler på aktuelle aktiviteter:

  • Rim og regler
  • Sanger som stiller nye krav til barnet, f.eks bevegelse og bruk av kroppens egne instrumenter
  • Sanger der barnet er medskapende
  • Spørsmål- Svar-sanger
  • Sanger som appellerer til fantasien
  • Sangleker med enkle rollespill
  • Lydlek med eksperimentering med ulike lydgivere
  • Musikkeventyr der barnet er medskapende

Disse aktivitetene bidrar til at:

  • Barnets selvbeherskelse styrkes
  • Barnets fantasi og forestillingsevne styrkes gjennom medskapende aktiviteter
  • Barnets "indre øre" utvikles gjennom at musikalske koder og forestillingsevne styrkes
  • Språkutviklingen styrkes gjennom bruk av sanger, rim og regler

Barns musikalske utvikling 4-5 år

Noen eksempler på aktuelt stoff:

  • Mer kompliserte sangleker
  • Identifisering med sangens tekst
  • Musikkeventyr med rolleleker
  • Fortsatt sanger som er enkle å herme
  • Bruk av musikkinstrumenter og andre lydgivere
  • Sanger som krever mer konsentrasjon

Disse aktivitetene bidrar til at:

  • Denne alderens spesielle evne til fabulering i ord og spontansang blir ivaretatt
  • Barnets oppmerksomhet overfor ulike lyder og klanger styrkes
  • Barnet får nye motoriske utfordringer
  • Barnet utfordres til rollespill

Barns musikalske utvikling 5-6 år

Noen eksempler på aktuelle aktiviteter:

  • Sanger som stiller krav til oppmerksomhet og konsentrasjon
  • Sanger som stiller krav til samspill
  • Sanger som stiller krav til finmotorisk ferdighet
  • Musikkeventyr der barna er medskapende
  • Innspilt musikk som grunnlag for drama- og bevegelsesaktivitet
  • Rim og regler kombinert med kroppens instrument
  • Gjentakelser av tidligere sanger og sangfortellinger

Disse aktivitetene bidrar til:

  • Barnets musikalitet viderutvikles gjennom skapende aktiviteter
  • Barnet får bruke sine spesielle evne til å lære nye sanger
  • Finmotorisk utvikling og koordineringsevne styrkes
  • Evnen til konsentrasjon og oppmerksomhet økes før skolealder