Trall, en sang-app for barn

Hva er Trall, og hva skal vi egentlig med en sang-app for barn? I denne artikkelen skal vi se nærmere på hvordan vi kan bruke Trall i barnehagen, og på hvordan lydsporene kan benyttes som grunnlag for stomp-lek.


Tekst: Lise Lotte Berg Ågedal

Hadde det ikke vært kjekt å ha en sånn dings med innspillinger av sanger du kan synge med barn? Det hadde kanskje vært ekstra fint om du også kunne se teksten på denne dingsen, som på en karaoke-bar, hvor teksten du skal synge lyses opp? Det er også en fordel at en slik dings ikke har en masse distraksjoner som gjør at man avledes av andre ting. Appen Trall fyller alle disse forventningene. Den gjør det lett å synge i hverdagen, både hjemme og i barnehagen, for du kan bare åpne en app, klikke på en sang, og få avspilt den gitte sangen med uthevet tekst. Kanskje det hadde vært greit å utvide sangrepertoaret i barnehagen? I tilfellet er kanskje Trall noe du bør sjekke ut.

Hva er Trall?

Trall er en sang- og musikkopplevelsesapp for barn, ansatte i barnehager og skoler og familier. Appen lanseres denne våren (mai/juni) og blir tilgjengelig på nettbrett og mobil (iOS og Android). Initiativtakere er ansatte på barnehagelærerutdanningen ved OsloMet, som selv har erfart at vi gjerne synger de samme sangene om igjen og om igjen i barnehagen. - Én ting er at sangrepertoaret i barnehagen har potensial til å være mer musikalsk variert. Her kan Trall være et bidrag til å bevare og fornye sangkulturen, smiler Nina Engesnes.  Hun forteller videre at de (initiativtakerne)  begynte å merke tendenser til beskjedenhet og usikkerhet hos barnehagelærerstudentene når de  skulle synge sammen i klasserommet. - Ulik barndom betyr forskjellige sangerfaringer, og for noen er det å synge sammen med andre ganske skummelt. Da blir det også vanskelig å lede sangaktiviteter i barnehagen. Trall kan støtte både sanginnlæring, sangøving og sangledelse. Musikken du finner i Trall er arrangert og spilt inn slik at den skal være lett å følge, understreker hun.

Jo Asgeir Lie og Berit Opheim. Foto: Sonja Balci

Om å ta vare på sangskattene våre

På nettsiden til prosjektet (trall.no) står det at Trall skal skape gode musikalske opplevelser som samler Norge om våre sangskatter og gjør at vi synger mer. Her er den gode musikkopplevelsen i fokus, og det skal gjøres enkelt å ta i bruk musikk i barnehagen. Kan det imidlertid være en fare for at voksne pasifiseres til å ikke synge, spille eller bevege seg når musikken kommer i en digital form, slik musikken i Trall gjør? At den enkle bruken av musikk nettopp fører til at de voksne ikke synger like aktivt selv, som igjen vil virke negativt inn på hvordan barna synger? 

-Vi håper at det er helt motsatt, sier Nina Engesnes. - Barnehagefolk som har testet appen sier at de opplever at Trall avlaster dem i ledelse av sangaktivitet. Trall støtter opp om og frigjør profesjonsutøveren til å være aktivt til stede i formidling, med mimikk, gester og bevegelse, forteller hun.  Trall-innspillingene er også fengende, lekende og noen ganger humoristiske. Barn fenges av musikken og inspirerer de voksne. - Vi er selvsagt opptatt av «un-plugged-voksne» og tenker at Trall kan være et supplement i musikkarbeidet. Med Trall blir det også lettere å lære de samme sangene i barnehagen, det blir lettere å øve seg for de som ikke kan så mange sanger. Kanskje Trall kan føre til at musikkformidling får flere bein å stå på i barnehagen? Og forhåpentligvis vil Trall være en kilde til å lære en sang man ikke kunne fra før. Vi er veldig spente på hvordan appen blir tatt imot, sier Nina Engesnes.

Sanger fra hele landet

Sangene i Trall er samlet inn fra folk over hele landet. Sangene som er plukket ut er spilt inn av profesjonelle musikere som setter sitt helt eget preg på sangene. Fiolinist Sigrid Moldestad er en av musikerne som bidrar i Trall, og hun mener at appen er et unikt og godt produkt for barn. Sigrid har et stort hjerte for flergenerasjonssamfunnet, og er opptatt av at vi deler felles kulturelle og private opplevelser med hverandre på tvers av generasjoner. – Jeg tror at sang og musikk utgjør en slik plattform. Mitt utgangspunkt for Trall-bidragene mine er hardingfela som sikkert ikke alle barn har tilgang på ellers, smiler hun. I Trall finner du en blanding av sanger med mange forskjellige dialekter og språk, ulike sjangre, stemmer og instrumenter.

100 innspilte sanger

Med hele 100 nyinnspilte sanger er det mye å velge mellom, og du kan finne sanger som har tilknytning til ulike deler av landet vårt. -Vi har gjort et redaksjonelt utvalg med mål om å bevare og fornye Norges mangfoldige sangskatter, sier leder Pia Lang-Holmen. Hun understreker at de vil fylle på med mer musikk i årene som kommer. -På den måten vil appen være under konstant utvikling, og brukerne av tjenesten skal kunne oppleve at det stadig kommer noe nytt som de kan sjekke ut, smiler hun.

Kringskastingsorkesteret. Foto: Mattias Müller

Profesjonelle innspillinger av høy kvalitet

Elisabeth Anvik kan fortelle at en rekke profesjonelle og kjente artister har spilt inn sine favoritter, og at disse er å finne i Trall-appen. Trall er utviklet i samarbeid med utviklerfirmaet Backen & Bæck, og all musikken er spilt inn og mikset i NRK sine studioer. -Her er alt fra Kringkastingsorkestret til band, kor, solister og musikere med minoritetsbakgrunn, forteller hun.

 Av involverte musikere, grupper og band finner vi blant annet Moddi, Marthe Wang, Saleh Mahfoud, Ella Marie Hætta Isaksen, Solistkoret, Frida Ånnevik, Umpfel, Helene Bøksle, 9 grader nord, Hekla Stålstrenga, Sondre Nystrøm og KORK.

Språklig og musikalsk mangfold

Det er lagt vekt på stort språklig og musikalsk mangfold i Trall, som har sanger på mer enn 20 språk. Appen kan på denne måten være et positivt tilskudd til flerspråklige barnehager. Det er veldig utviklende for norskspråklige barn å lære seg sanger på andre språk. Dette krever konsentrasjon og en aktiv oppmerksomhet rettet mot å oppfatte språklydene og rekkefølgen på disse. For minoritetsspråklige barn kan det å være eksperten på sitt eget språk føles godt. Om barna opplever at sanger fra deres kultur brukes i barnehagen, kan de kjenne på mestringen over at de kan språket og at de kan være til hjelp når andre skal lære teksten og uttalen av ordene. Et annet perspektiv er at det kan oppleves som en kulturell anerkjennelse om sanger fra barnets hjemland trekkes inn i barnehagehverdagen. Det handler om å inkludere barna i den norske kulturen samtidig som man synliggjør og anerkjenner barnas kulturelle bakgrunn i det daglige.

Hvordan brukes appen?

Når du åpner appen kommer du til en forside som gir deg ulike valg. Her kan du klikke deg inn på ukas sang, få en oversikt over alle sangene (biblioteket), bli inspirert av forskjellige spillelister til ulikt bruk, eller gå inn i et forundringsrom hvor du finner noen rim og regler, stemmelek og overraskelser. Det kan være veldig hendig å ha en egen spilleliste klar som handler om feiring når det er bursdag, for eksempel. Du kan lage spillelister selv også, på den måten kan Trall fungere som et planleggingsverktøy for pedagogen.

Javid Afsari Rad. Foto: Sonja Balci

Trall er skreddersydd for barn og unge, har et lekent og intuitivt design, er enkel å ta i bruk og gjør det mulig for barnehager og familiene å synge de samme sangene. Trall kommer i en gratisversjon med 20 sanger, mens fullversjonen har 100 sanger til å begynne med. Når den lanseres, kan alle som vil få bruke fullversjonen i 30 dager gratis for å teste appen.

Trall er en trygg plattform som gjør det mulig å bruke musikk i barnehagen på en lovlig måte, som gjør at alle de som har opphavsrett til musikken får betalt. I appen er det ingen reklame, kjøp i app eller lenker videre, og bare de aller mest nødvendige personopplysninger samles inn, og de deles ikke med andre.

Sang og humor

Sangene i Trall er på ingen måte gjengivelser av kjente sanger slik du har hørt dem tidligere. Musikerne har tatt seg noen kreative friheter og leker med materialet. Det er nemlig et mål at sangene skal være gjenkjennbare samtidig som innspillingene skal tilføre sangene noe nytt. Sangen «Jeg gikk en tur på stien» er et godt eksempel på hvordan den lekne galskapen til utøverne er trukket inn i prosjektet. Innspillingen av sangen er gjort med musikerne Lars Andreas Haug på tuba og Camilla Susann Haug på vokal. Her gjør de 10 modulasjoner av melodien underveis (det går bare lysere og lysere), og lydbildet som kun består av tuba og sang fremstår svært lekent. Det er i refrenget (ko-ko-delen) at innspillingen nettopp blir litt ko-ko. Er det slik at små barn forstår humoren som ligger her?

Katrine Giæver er pedagogikklærer ved OsloMet og har testet ut Trall ved en småbarnsavdeling i Oslo. Barna hun besøkte var mellom 1 - 2,5 år og viste under samlingen tidligere på dagen at de kjente til mange av de mest tradisjonelle sangene. – De satt og ventet på å få spise og da satte jeg på Jeg gikk en tur på stien med Trall-appen. Og i den ko-ko delen, der blir det jo bare rarere og rarere og først begynte en å le, og så begynte en annen å le. Altså, de gav seg helt ende over og lo så hjertelig av den ko-koen, så det var tydelig en veldig fin humor for så små barn, understreker hun.

STOMP med TRALL

Barn kan leke med STOMP i alle mulige slags situasjoner, og i bunn og grunn kan alle sanger brukes sammen med STOMP-lek. Det er jo litt av poenget med STOMP, at alt som kan lage lyd kan lage musikk og gjenstandene du har rundt deg kan benyttes til aktiv musisering. Med dette som en grunnleggende forståelse ser vi at alle sangene i Trall kan brukes ved STOMP-lek, men er det noen sanger som kanskje egner seg spesielt godt?

- Det at man kan dra ned vokalen på sangene og bare spille av akkompagnementet, kan inspirere barn til å lage musikk på andre måter enn å synge, sier Nina Engesnes. I det som heter ´Forundringsrommet´ er det også noen egne klangverdener og rytmesekvenser som ikke handler om sang. - Jeg har ikke prøvd selv, men jeg kunne godt tenke meg å sette i gang med en STOMP-aktivitet sammen med en liten vannkomposisjon eller en trommegroove med Børre Flyen. Hvis aktiviteten er vellykket og barnegruppen er engasjerte, kan man trykke på loop-knappen, og musikken spiller så lenge du trenger. Jeg ville brukt et anlegg med god lyd hvis jeg skulle brukt instrumenter eller utradisjonelle lydkilder sammen med lydspor fra Trall. Og forresten, en innspilling som kan egne seg til stomp er Trond Viggo Torgersens «Det var en gang en…og en...» med Det Norske Solistkor. Når du drar ned vokalen på den, blir det pause der lydene kommer i sangen, og barna kan derfor spille sammen med Solistkoret med egne stomp-lyder. Det tror jeg kan være både litt krevende og gøy å prøve seg på, smiler Nina Engesnes.

Tralls redaksjon og prosjektledelse, fra venstre: Elisabeth Anvik, Kristina Elén Schmidt, Liv Anna Hagen, Pia Lang-Holmen, Siri Haukenes, Ingrid Anette Danbolt og Nina Engesnes. Foto: Sonja Balci