Barnehage og skole er stengt. Syng med barna!

Nå skal barna være hjemme fra skole og barnehage på ubestemt tid. Det kan bli lange dager for både store og små, og da er det godt å kjenne til morsomme og utviklende aktiviteter dere kan gjøre hjemme. Her kommer noen tips om hvordan dere kan leke med sang og musikk. Målet er å skape fine stunder sammen med barna, hvor lek og glede er i forgrunnen. Læring følger med som en positiv bonus. Artikkelen starter med aktiviteter tilpasset de minste barna og avslutter med tips til deg med skolebarn.

Lise Lottes barn

Lise Lottes barn

Tekst: Lise Lotte Berg Ågedal


Musikk med de minste

Aktivitetene jeg nevner her passer spesielt godt til barn i aldersgruppen 1-3 år, men som videoene viser kan også eldre søsken slenge seg med. (Video dere nederst i artikkelen)

Hermelek med sang

Nå skal du herme etter barnets lyder. Barnet sitter kanskje og stabler klosser samtidig som hun sier «ma bi ba». Gjenta disse lydene og vent videre på at barnet skal lage nye lyder. Ofte vil en slik imitasjonslek føre til at barnet blir oppmerksomt på at du hermer, - noe som fører til at hun synger de samme lydene en gang eller lager nye lyder. Det er viktig at du legger inn en pause, og at du venter på at barnet skal synge videre etter at du har imitert barnet. Da er sannsynligheten stor for at hun svarer deg og at dere får til en leken dialog. Etter hvert synger barnet antageligvis flere lyder; «ma bi ba ææææ». Din oppgave blir å herme etter disse lydene så nær barnets uttale som mulig. Etter hvert kan du gjerne legge på noen toner, eller kommer barnet med forslag til en melodi selv? Barn som opplever å bli imitert lærer samtidig å imitere andre. Du kan jo prøve å legge inn noen andre lyder etter hvert, og se om barnet hermer etter deg.

Hermelek med sang og tromme

Til denne aktiviteten kan du bruke ei tromme eller noe annet du kan dunke på. Ei vaskebøtte som står opp ned kan for eksempel fungere helt fint. Du gjør det samme her som i aktiviteten over. Du hermer etter lydene barnet lager, men denne gangen slår du på tromma/vaskebøtta samtidig som du lager lydene. Tenk at du slår antall stavelser samtidig som du sier lydene. Lydene «ma bi ba» gir da 3 slag på bøtta. Dette kan være starten på en ganske morsom lydlek, hvor barnet sannsynligvis vil komme raskt bort til bøtta di og tromme sammen med deg. Barnet er i førersetet, og vi henger oss på som ivrige medpassasjerer.

Bevegelsesaktiviteter med sang

Å bruke de kjente, gamle barnesangene er også veldig fint. Et lite tips er å legge på bevegelser for å gjøre sangene mer engasjerende for barnet. Det finnes mange gode bevegelsesaktiviteter, og her er et lite knippe av dem.

Hode skulder kne og tå

Hode, skulder, kne og tå, kne og tå
Hode, skulder, kne og tå, kne og tå
Øyne, ører, kinn å klappe på
Hode, skulder, kne og tå, kne og tå

Bevegelsene til denne gamle klassikeren sier seg selv. Et lite tips er å starte veeeeldig sakte, hvor du ikke synger videre før barnet har rukket å gjennomføre hver enkelt bevegelse. Det er gjerne gøy å skru opp tempoet etter hvert, helst til et tempo hvor mamma eller pappa ikke klarer å henge med lenger. Ta den gjerne flere ganger (med et gradvis raskere tempo), hvor barnet selv kan få gi uttrykk for om dere skal synge raskere eller saktere.

Alle barna klapper

Alle barna klapper
Alle barna klapper
Alle barna klapper
Åja åja åja

I denne sangen kan barna selv velge bevegelse for hvert vers. Du kan for eksempel starte opp sangen ved å synge «alle barna klapper, alle barna klapper, alle barna klapper, åja åja åja». Deretter spør du; «er det noe vi kan gjøre med beina? Ja, vi kan trampe!» Her er det altså bare fantasien og kondisen som setter grenser.

Ro ro ro din båt

Ro, ro, ro din båt
Ta din åre fatt
Vuggende, vuggende, vuggende, vuggende
over Kattegat

Sitt med barnet på fanget med ansiktet mot hverandre, hold hverandre i hendene og ro frem og tilbake på «ro ro ro din båt, ta din åre fatt». Når dere kommer til «gyngende, gyngende, gyngende, gyngende» kan dere gynge fra side til side. Store utslag i sidegyngingen kan skape mye latter og vilje til å gjøre det igjen og igjen. Et alternativ er å sitte med barnet på fanget, hvor dere ser samme vei (slik som på videoen). Det kan være godt å sitte sånn for de aller minste barna, og gynge samme vei med støtte fra et søsken eller foreldre.

Hvem er borte?

Hvem er borte, hver er borte, hvem er borte for oss?
Hvem er borte, hvem er borte, hvem er borte for oss?
Hmmm … er det … «Solveig!»

I denne aktiviteten kan du gjemme ting (eller barn) under et teppe og synge om det som er borte. Dette er en klassisk «borte titt-tei-lek» som de yngste elsker. I videoen kan du se at sangen også kan fremføres uten å ha gjemt bort noe som helst!

Tommelfinger, hvor er du?

Tommelfinger, tommelfinger,
hvor er du?
Her er jeg, her er jeg,
god dag, god dag, god dag.

Bevegelsene til denne gamle klassikeren sier også seg selv. Den ene tommelen kommer opp og hilser på den andre tommelen ved at du knekker i leddet som i et tommel-bukk. Deretter er det pekefingeren sin tur osv. For å utvide denne aktiviteten kan du også synge om «lille øret, lille øret hvor er du?» Ørene vifter og hilser på hverandre ved at dere drar litt i dem. På samme måte kan dere vifte med «hele armen» eller «lille foten». Her får barna jobbet med benevning av kroppsdeler på en morsom måte.

Boogie boogie

Så tar vi høyre hånden frem, så tar vi høyre hånden bak
Så tar vi høyre hånden frem, og rister litt på den
Vi danser boogie boogie, og snur oss omkring, og så er vi her igjen
Å boogie boogie boogie, å boogie boogie boogie, å boogie boogie boogie
Og så er vi her igjen

Spør barnet om neste bevegelse; «hva skal vi ta frem nå?» «Nesa!»

Så tar vi nesa frem, så tar vi nesa bak … osv

Denne aktiviteten engasjerer barn i alle aldre (og voksne). Her kan dere stå i en ringformasjon (om dere er 2 kan dere bare stå rett ovenfor hverandre), synge og gjøre bevegelsene dere synger om. På refrenget (å boogie boogie boogie) kan dere ta hverandre i hendene og gå raskt rundt i en sirkel.

Hva med de større barna?

Skolebarn kan jobbe med tekst, rim og rytme ved at barna lager sin egen rap. Her kan du være behjelpelig med å finne passende rimord til setningene barna lager. For å snike inn litt ekstra læring kan barna skrive ned teksten selv, deretter fremfører de den med mamma eller pappa som rytmemaskin. Her kan også vaskebøtta gjøre susen. Bare slå jevne slag og tell til fire!

Vi kan synge i arbeidet med mye annen faglig læring. I tillegg til rap-en ovenfor hvor du får jobbet både med musikk- og norskfaget, finnes det mange muligheter til å snike inn øvrige skolefag gjennom lek med sang;

-        Lag en engelsk tekst til en kjent melodi (engelskfaget)

-        Lag en rap om Norges fylker (samfunnsfag)

-        Dans og syng samtidig (kroppsøving)

-        Lag sanger om gangetabellen (matematikk)

Video med Lise Lotte og hennes barn:

https://www.youtube.com/watch?v=hXoz2-XDPQE&feature=youtu.be&fbclid=IwAR29QWibNhaG67lHs5mhUWgaacZ7Qdaih8alPetn59C9tBvO56HR6Em2hzc

Vil du lære mer om sang og musikk med barn?

Meld deg inn i organisasjonen Musikk fra livets begynnelse så du vil få tilsendt fagbladet Ride ranke 3 ganger pr år, samt tilgang til kurs og digitale ressurser. Mer info: www.musikkfralivetsbegynnelse.no

Lise Lotte Sammen med hennes to yngste barn

Lise Lotte Sammen med hennes to yngste barn

Mars 2020, Lise Lotte